– Det vi letade efter var tjänstemän som kunde stötta projektorganisationen ”hands on” i olika operativa arbetsmiljöfrågor, förklarar produktionschef Per Andersson, Bravida.

Någon sådan kompetens stod inte att finna i Sverige, vilket gjorde att Bravida drog igång en egen yrkesutbildning med två parallella spår. Dels en yrkeshögskoleutbildning tillsammans md Frans Schartaus Handelsinstitut i Stockholm och dels en egen utbildning i beteendebaserad säkerhet, tillsammans med Kompetensföretaget Professionals Nord, för personal i Förbifartsprojektet – och i förlängningen i andra stora komplexa projekt där Bravida har uppdrag.

– Vi hade kontakt med LKAB som tillsammans med Luleå tekniska universitet har tagit fram en motsvarande utbildning för gruvindustrin och kunde överföra vissa delar av deras utbildningskoncept till vår nya utbildning, säger Per Andersson.

De första åtta arbetsmiljöteknikerna har utbildats och examinerats under hösten. De är alla nyrekryterade till Bravidas arbetsmiljöavdelning till Förbifartsprojektet som består av totalt 11 personer.

– Tanken är att de ska vara på plats nere i tunnlarna varje dag och säkerställa att det är en säker arbetsmiljö i projektet, att rätt skyddsutrustning används, att avspärrningar sätts upp på ett korrekt sätt och så vidare. De tittar på hela arbetsmiljön nere i tunneln, inte bara för Bravidas personal, utan för alla som är där nere, fortsätter Per.

Utbildningen i beteendebaserad säkerhet varvar teori med praktiska inslag och genomförs både i Professionals Nords lokaler och på plats hos Bravida för att säkerställa en heltäckande och verklighetsnära inlärning. Programmet ställer inga krav på tidigare erfarenheter, utan möjliggör för karriärbyten för personer som är motiverade att ta steget in i rollen som arbetsmiljötekniker. Personliga egenskaper och förmåga att bemöta människor på ett bra sätt är viktigast för dem som vill arbeta som arbetsmiljötekniker, menar Per.

– De första som examinerats har haft väldigt olika bakgrund; en sjukgymnast och en bergtekniker bland annat.

Tanken är att kunna jobba mer proaktivt, och ha mer muskelstyrka att gå in med i förhandlingar som gäller arbetsmiljö, med den här kompetensen i tjänstemannaorganisationen. Arbetsmiljöteknikerna ska vara ett stöd till projektcheferna i arbetsmiljöfrågor och fyller en funktion både i stora, komplexa projekt och i mindre projekt, säger Per.

Bravidas kontrakt på E4 Förbifart Stockholm sträcker sig ända till 2030. Installationsarbeten kommer pågå under hela 2026 och därefter drift och underhåll i ytterligare fyra år.

– Ett par arbetsmiljötekniker kommer med stor sannolikhet att behövas ända till 2030, tanken är att slussa över kompetens till andra projekt med liknande förutsättningar som Förbifarten. Bravida har fått kontrakt på fem tunnelbanestationer på nya Nackalinjen, där vi ser att den här kompetensen kommer att behövas, säger han.

Förutom arbetsmiljöutbildningar har Bravida även arbetat med så kallade säkerhetskiosker under de senaste ett och ett halvt åren. Det går ut på att medarbetare som på ett positivt sätt gjort insatser för säkerhet och arbetsmiljö på arbetsplatsen premieras.

– De har fått spelmarker till ett visst värde som de sedan kunnat handla något symboliskt för i säkerhetskiosken som vi satt upp en gång i månaden. Tanken är att förstärka rätt beteende samt att stötta och främja förändringar i arbetsmiljöarbetet, berättar Per.

Att vara finalist i Håll Nollans arbetsmiljöpris beskriver Per Andersson som en fjäder i hatten.

– Det är ytterligare en bekräftelse på det arbete vi lagt ner i att ta fram en helt ny arbetsmiljöutbildning för byggbranschen, avslutar han.

Text: Ann-Louise Larsson

Publicerad
Senast uppdaterad