I slutet av 2021 inleddes Fas 1 i projektet där beställare och entreprenör började med att hitta samsyn i viktiga frågor som arbetsmiljö och säkerhet. I Veidekkes uppdrag ingår att bygga ett nytt garage på cirka 14 000 kvadratmeter i Hagastaden, över befintliga biltunnlar, en järnvägstunnel och ytterligare bergtunnlar. Uppdraget är komplicerat med stora nivåskillnader och många kranlyft på liten yta.
– En stor del av framgången kommer från tidig involvering, god planering och en fantastisk sammanhållning, säger Per-Olof Elmquist, projektchef och Bas-U på Veidekke.
Veidekke och Atrium Ljungberg nådde en överenskommelse om att Veidekke fick fullt mandat att vidta åtgärder för arbetsmiljön och förhindra olyckor utan beställarens godkännande.
Redan tidigt i projektet infördes mötesfria måndagar för att frigöra tid för att starta upp veckan på ett bra sätt, skriva in och välkomna nya medarbetare och involvera alla i det arbete som ska göras under veckan.
– Undantaget är det morgonmöte vi har varje morgon med alla på arbetsplatsen, som på måndagar är lite längre för att gå igenom veckan, vilka moment som utföras, vilka leveranser som kommer och så vidare, berättar Per-Olof.
I dagsläget är runt 65 personer sysselsatta i projektet samtidigt och i början av projektet låg fokus på att skapa en etablering som fungerar att samla alla i, där yrkesarbetarna har varit involverade i vad som är viktigt för dem.
– Bland annat har vi byggt upp ett torkrum för att alla ska ha möjlighet att torka sin kläder under rasterna. Vi lyssnar väldigt mycket på våra yrkesarbetare och försöker i möjligaste mån tillmötesgå deras önskemål. Om någons hörselskydd klämmer ser vi till att fixa ett par andra och så vidare, fortsätter han.
Andra exempel på att arbetsmiljö måste få kosta är lotstrappor i ställningarna som är 1,5 meter breda mot en vanlig ställningstrappa som är cirka en halv meter bred och inköp av mutterdragare med mycket lägre vibrationer vilken ger betydande arbetsmiljövinster, som kostar cirka tio gånger mer än en konventionell. Även materialval som stärker arbetsmiljön kan kosta, som exempelvis valet att använda fiberbetong i garageplattan för att minska mängden armering. Det minskar mobilkransanvändandet och risken för belastnings- och snubbelskador.
Utbildning för en säkrare arbetsmiljö har varit en röd tråd i projektet. Bland annat har alla medarbetare utbildats i hjärt- och lungräddning, där beställare varit med och bekostat en del av utbildningen. Nya akutväskor med mer utrustning än tidigare första hjälpen väskor har köpts in och 16 personer ska utbildas i hur innehållet ska användas.
– I väskorna finns det utrustning för att fixera nacke efter en fallskada, vilket är nytt för oss inom Veidekke. Vi har också haft utbildningar i räddning från kran, om det skulle behövas, där vi gått igenom hur man kan hissa en bår om något skulle hända kranföraren exempelvis. Vi har fem kranar igång och många lyftmoment varje dag, fortsätter Per-Olof att berätta.
Kranarna, som är pulsådern i projektet, tillhandahålls av beställaren men sköts till stor del av entreprenören.
Mätningar som gjorts under projektets gång visar toppbetyg för trivsel på arbetsplatsen – och trivs man jobbet jobbar man också säkrare och tar färre risker, menar Per-Olof. Veidekke arbetar uteslutande med egen personal och svenska är arbetsspråk på arbetsplatsen.
– Jag jobbade tidigare hos en annan entreprenör där man haft mycket bemanningspersonal som inte alltid kunnat svenska, vilket gjorde det svårt att involvera alla och nå fram med sitt budskap. När alla talar samma språk kan man involvera yrkesarbetarna på ett bättre sätt och få dem att förstå varför saker och ting är viktiga och att det i grunden handlar om att vi bryr oss om deras välbefinnande, säger han.

En stor utmaning som hela branschen brottas med är ”ska-bara”-mentaliteten där onödiga olyckor lätt sker för att medarbetare tar genvägar. I projektet Bellmansgaraget jobbar ledningen hårt för att minska ”ska-bara”, bland annat har Per-Olof infört så kallade stegtillstånd. Det innebär att så fort en yrkesarbetare ska använda en stege måste den gå upp på platskontoret och skriva på ett ”stegtillstånd” där man tillsammans med arbetsledning kommit fram till att det inte finns andra alternativ. Det innebär också en plan för arbetsmomentet, exempelvis att en kollega står nedanför och håller i stegen. Alla stegar som finns på arbetsplatsen är dessutom utrustade med glidskydd.
– Stegtillstånden är ett sätt att få medarbetarna att tänka till en extra gång och inte bara göra. Vi är också ute mycket och påminner om allt från steganvändning till användning av skyddsutrustning. En säker arbetsmiljö är inget som kommer av sig själv, vi har jobbat hårt för att komma dit vi är idag. Att vara nominerad till arbetsmiljöpriset känns jättekul. Det är en fjäder i hatten och ett bevis på att det vi gör är rätt, säger han.
Att arbetsmiljöarbete får kosta har bland annat visat sig genom de tre mutterknackare av en modell som har avsevärt mindre vibrationer än traditionella, som köptes in till projektet. En investering som var tio gånger högre än normalt men som visar på engagemanget för allas hälsa och välbefinnande.
Michael Neumann, beställare och projektledare på Atrium Ljungberg, är mycket nöjd med samarbetet med Veidekke och ger en eloge till teamet och deras idoga arbetsmiljöarbete genom hela projektet.
– Det är ett långt och komplicerat projekt men Veidekke håller i och orkar driva arbetsmiljöarbetet på samma höga nivå sedan dag ett. Det är det bästa arbetsmiljöarbetet jag har stött på under mitt yrkesliv i byggbranschen, säger han.
Han lyfter fram projektorganisationen som en viktig faktor till framgången, att det finns personer som orkar driva på och inte ta genvägar samt att arbetsmiljöarbete måste få ta tid och kosta pengar.
– Det kostar inte särskilt mycket mer att göra ett bra arbetsmiljöarbete däremot kan det bli väldigt kostsamt med en allvarlig olycka, framför allt känslomässigt, konstaterar Michael.
Finalistplatsen i Håll Nollans arbetsmiljöpris ser han som en viktig kvittens på allt det arbete som läggs ner varje dag på att göra arbetsplatsen trygg och säker för alla som arbetar där.
– Jag är en supernöjd beställare, avslutar Michael Neumann.
Bellmansgaraget ska stå klart 2026/2027.
Text: Ann-Louise Larsson