Nordostkommunerna i Stockholmsregionen växer kraftigt och behovet av bättre kollektivtrafik ökar. Dubbla spår längs med sträckan och nya tåg gör det möjligt att i framtiden ha en tätare trafik utan störningar. Sedan 2010 byggs totalt 22 kilometer med dubbla spår, förbättrar bullerskydd, tillgänglighet och säkerhet längs hela banan. Utbyggnaden av Roslagsbanan innebär att SL från år 2021 kan erbjuda tätare trafik, bättre tillgänglighet och punktlighet samt förhöjd säkerhet.
Motivering till finalistplatsen: Byggherrens programledning har genom beslutsamhet och tydligt ledarskap lyckats med att vända en längre tids trend av olyckor och tillbud. Med många delprojekt som pågår parallellt i en riskfylld miljö valde man att styra arbetsmiljöarbetet med en gemensam arbetsmiljöplan och ett Bas U/P team med hög kompetens. Involverade har visat ett stort mod att jobba gränsöverskridande för allas välbefinnande. Inte bara genom att tydliggöra ansvaret– utan också ge stöd och visa konkret hur det ska göras.
- Det känns STORT och är mycket ödmjuk inför att vi har blivit nominerade. Det en bekräftelse på att vi är på rätt väg och gör ett bra arbete som leder till en bättre arbetsmiljö, säger Tomas Lindecrantz, projektledare, SL.